De kernwaarde integriteit is veel gekozen
Maar hoe geeft u daar effectief vorm en inhoud aan?
Wij vertellen u graag meer over succesvol integriteitmanagement
Neem vrijblijvend contact op en bel
+31 6 29 73 18 04
De kernwaarde integriteit is veel gekozen
Maar hoe geeft u daar effectief vorm en inhoud aan?
Wij vertellen u graag meer over succesvol integriteitmanagement
Neem vrijblijvend contact op en bel
+31 6 29 73 18 04
De kernwaarde integriteit is veel gekozen
Maar hoe geeft u daar effectief vorm en inhoud aan?
Wij vertellen u graag meer over succesvol integriteitmanagement
Neem vrijblijvend contact op en bel
+31 6 29 73 18 04
“Handelen in overeenstemming met maatschappelijk geaccepteerde waarden en normen in algemene zin en met specifieke waarden en normen die kunnen gelden binnen een organisatie”, is één van de vele bestaande definities van integriteit.
Waar zou u zelf liever willen werken? In een organisatie die ruimte biedt aan machtsmisbruik, vriendjespolitiek, discriminatie of jaloezie? Of in een organisatie die werkt als een geoliede machine, waar mensen plezier hebben in wat ze doen en trots zijn op hun werkgever, mede dankzij een integere bedrijfsvoering?
Goed in de praktijk gebracht integriteitmanagement werpt z’n vruchten af. Medewerkers hebben doorgaans meer plezier in hun werk. Dit draagt bij aan een lager ziekteverzuim, een hogere productiviteit en een goede werksfeer. Klanten zullen graag zaken met een dergelijke organisatie doen. Zij ervaren immers dat zij eerlijk en klantvriendelijk behandeld worden. Het zal duidelijk zijn dat de voorkeur van ieder goedwillend management uitgaat naar het besturen van een organisatie met een integere grondhouding. Onze integriteitsprogramma’s hebben daarom als kern ‘Werkplezier’ en zijn positief en vanuit zakelijke zorg ingestoken.
Voor de publieke sector is er al vele jaren sprake van duidelijke wetgeving op het gebied van integriteitmanagement. Maar ook in de semipublieke sector en in de profit sector bestaan wetten en regels op gebied van integere gedragingen. Neem bijvoorbeeld de governance codes die gelden voor banken, de zorg of voor woningcorporaties. Dergelijk beleid moet niet alleen beschreven zijn, maar moet ook zichtbaar deel uitmaken van de cultuur en het leiderschap in de organisatie.
Belangrijke integriteitsrisico’s moeten beter beheersbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld door functiescheidingen. Bovendien is het verplicht het beleid periodiek te (laten) toetsen op het bestaan en de werking ervan. denhartigh & partners verzorgt deze audits voor u. Hierbij worden nuttige best practices aangereikt, zodat u compliant blijft op dit specifieke terrein.
Van den Heuvel & Huberts definieerden in 2003 tien verschillende soorten integriteitschendingen:
Omdat de wereld verandert en de mens niet stilzit, komen daar telkens nieuwe schendingen bij, zoals: oplichting, onrechtmatige concurrentie (kartelvorming), ondermijning of sabotage, cybercriminaliteit, witwassen, greenwashing en pinkwashing. Al die ontwikkelingen vergen deskundigheid van onderzoekers die zich daarom permanent scholen, zodat ze u optimaal van dient kunnen zijn.
U kunt op de volgende pagina’s meer lezen binnen het thema integriteit:
In het kader van zorgvuldigheid en rekening houdend met privacyaspecten, zal bij een vermoeden van integriteitschendingen eerst een op de feiten gericht proces-, systeem- en/of functiegericht onderzoek plaatsvinden, waarna mogelijk een persoonsgericht onderzoek kan volgen. Daarover leest u meer op de volgende pagina’s: